maritpaatur.blogspot.com
Min gamle blog hvis noen vil lese, den funker ikke å skrive på lenger, men den er lesbar...

fredag 23. mars 2012

Festlig langhelg!

Bare et lite skrytebilde til å starte med..... Detta var på studiesenteret idag!


Lenge siden jeg har skrevet. Har vært lite tid til blogging i det siste. Forrige helg hadde vi frihelg, hvor vi var en gjeng som tok turen til Hanoi! Superkult! Elsker Hanoi mer og mer for hver gang jeg er der... :)

Okay, were to start!? Er jo over to uker siden jeg skrev sist kan jeg se. Hm.. Hva har jeg gjort de siste to ukene? Det har ihvertfall gått med mye tid til skolearbeid. Når jeg kikker gjennom kompendiet, er det jammen meg mange tekster jeg ikke har lest, og mye jeg ikke har vært igjennom, men likevel synes jeg det har vært mye skole..Vi har brukt mye tid på gruppedannelser til de siste to ukene. Vi skal skrive gruppe prosjekt oppgave, og det har tatt mye tid å finne sin gruppe, bestemme tema og ikke minst gjøre research. Jeg har funnet en superbra gruppe, med et superspennende tema!! Vi gleder oss til å ta fatt på det! Skriver mer om det senere....

Hva ellers har jeg gjort?

Forrige helg hadde vi kostyme fest, hvor temaet var 'wedding'. Det var rett og slett et vietnamesisk bryllup mellom Miss. Gunnar og Hr. Alise, to av elevene på studiet. Studiesenteret var pyntet opp på vietnamesisk vis, det var kake og champagne, DJ, Brudegutten i vakker bryllupskjole, god mat, taler og selvfølgelig masse gjester. Gjestene var oss. Vi hadde på forhånd fått tilfeldig tildelte roller, og det var alt mulig forskjellig. Noen var heldige, andre mindre heldige. Jeg var av de mindre heldige "Bangkok Ladyboy, showing alot of legs and known all the sleezy partytricks." 
Det var ikke så lett for meg å prøve å være så mye dame som mulig. Et par timer før festen hadde jeg ingen ide om hvordam jeg skulle gjøre det. Men så dro jeg ut og fant en forferdelig knallrosa kjole, sminke, en dorull som penis. Også var jeg visst klar! Det var den dårligst utkledde ladyboy ever tror jeg, men samma det! Det værste er att jeg fikk komplementer fra folk som syntes jeg var fin og hadde fin kjole....
Men gøy var det ihverfall!! :) Det var en helt topp fest, hvor det gikk i Gin & Tonic og masse dansing!
Et lite utvalg bilder fra hendelsen.... :)

Det lykkelige brudepar! Miss Gunnar og Hr Alise


Kake, champagne og fyrverkeri


Mange gjester skulle ha sine bilder..


Brudeparet slipper ikke unna tyske leker på bryllupsdagen...
En persons hode og foter, en annen persons hender. Det er både ting som skal spises og drikkes..


Kristoffer (tysk turist) og Kristian (noe med en dame og en siamesisk tvilling som er død)
Detta er mine tennisbuddies. Dem ser kanskje litt tvilsomme ut her, men er fine folk!


Glade gjester i tidenes bryllup :)


 Noen kikker under kjolen til ladyboy fotografen..


Dans natten lang....


Sist men ikke minst: Langhelg i Hanoi!!


Vi hadde langhelg fra torsdag til mandag. Onsdag kveld tok Henriette og meg flyet sammen opp til Hanoi, hvor vi etter hvert møtte resten av gjengen. Vi bodde på Hanoi Bckpackers Hostel, hvor jeg nå har vært noen ganger. Et veldig hyggelig og sosialt sted, hvor du bor på dorm. Det er masse andre backpackere, de har rooftop med burger og øl. Det er fest og masse nye folk å møte!! Det hadde ihvertfall jeg bruk for, komme bort fra Hoi An, møte nye folk, gjøre noe annet, ikke tenke på skole og bare chille! :)
For å si det sånn, det var ikke mye avslapping. Det ble en lang fest med bra folk usannsynlig mye morro!

Torsdag brukte jeg det meste av tiden i tattoo- studio, dere kan jo tenke dere hva jeg gjorde der.. :) Jeg kan ihvertfall si at jeg er veldig fornøyd!
Lørdag var dagen da vi skulle ut på tre- dagers båttur i Halong Bay. Vi var tilsammen 13 pers som dro sammen. Ikke nok med det, det var også gebursen til både Henriette og Katrine. Så det skulle feires. Men dagen ble ikke helt som vi hadde tenkt.  Både Katrine og spesielt Henriette som hadde gledet seg utrolig mye til gebursene sine fikk en litt annen dag enn de hadde tenkt seg...

Her kommer historien om vår Halong Bay tur, som ikke ble så mye av:

Etter en nesten 4 timer lang busstur ankom vi endelig Halong bay. OPPTUR
Da vi sto på brygge omgitt av tusen turister fikk vi beskjed om att det var for mye tåke så vi måtte vente, guiden visste ikke hvor lenge. NEDTUR. 
Etter en liten stund var vi noen av få som fikk komme ut på båten og spise lunsj. OPPTUR
Båten var superfin. DOBBELT OPPTUR. 
Vi måtte vente en stund på maten og var veeeldig sultne. NEDTUR. 
Da maten første kom var den utrolig god, og vi fikk øl til. OPPTUR. 
Det var fortsatt tåke og vi visste ikke hvor lenge vi måtte vente på båten. NEDTUR
Vi sang for bursdagsbarna, spiste kake og hadde gaveutdeling. OPPTUR. 
Vi ventet og ventet på å få vite hva som skulle skje. NEDTUR
Guiden visste ikke noe, han måtte vente på svar fra sin manager. DOBBELT NEDTUR
Vi fikk tilslutt beskjed om att vi mest sannsynlig ikke kunne reise ut! TRIPPEL NEDTUR. 
Vi ringte hostellet vi hadde booket gjennom. Der fikk vi forskjellige alternativer over bva som kunne skje. En av dem var att vi kunne velge å dra hjem med det samme og få igjen pengene for hele turen. OPPTUR.
Det ble enstemmig vedtatt. DOBBELT OPPTUR. 
Vi hoppet av båten. Ble losjert inn på en cafe, hvor vi måtte vente mer. Vente, vente, vente. NEDTUR.
Rundt kl fire (da begynte vi å bli litt utålmodige fordi bussturen tok jo 4 timer og vi ville tilbake for å feire bursdagsbarna) fikk vi beskjed om att alle bussene var fullle så vi måtte vente til kl sju! DOBBELT NEDTUR!!
Etter mye venting, snakk fram og tilbake fikk vi komme med på en lokalbuss til Hanoi. OPPTUR!!
Da vi kom på bussen var den stappfull og vi måtte sitte på små plastikkstoler i midtgangen. Og jeg måtte på do! NEDTUR. 
Bussturen tok lang tid, men tilslutt var vi framme i Hanoi. Da sto det en egen taxi klar som skulle frakte oss til hostellet. OPPTUR.
Christina kom til Hanoi samme dag, var meningen vi skulle møtes mandag etter båtturen før jeg dro hjem igjen. Jeg visste ikke hvor hun bodde, men håpet hun bodde på samme hostel. Da jeg gikk for å sjekke satt hun fader meg på rooftopen med en øl i hånda. Gjensynsglede!! DOBBELT OPPTUR. 
Vi måtte fort videre, stress, for det skal være stille på hostellet kl ti. Vi dro med 'partyfiksern' på hostellet til et utested. Normalt er det kule utesteder de tar oss med til. Men ikke idag, selvfølgelig. Det lå midt imellom to motorveier og det var ingen folk. NEDTUR. 
Vi visste ikke om vi skulle bli eller gå, ble ikke helt enige. Vi delte oss opp. Chris og jeg ble att. Plutselig kommer Henriette tilbake, hun har mistset iPhonen sin! DOBBELT NEDTUR. 
Hun går tilbake for å kikke etter den. Den var der! OPPTUR
Vi fortsatte festen på samme sted, hvor det nå hadde kommet masse folk og var masse liv. Gjengen var samlet igjen. Det var dans og øl! DOBBELT OPPTUR. 
Henriette fant seg en kar. LYKKELIG AVSLUTNING!

Det var lørdagen, en følelsesmessig berg- og dal bane! Spesielt for Henriette som hadde bursdag! Som Henriette sa dagen etter "Jeg er helt utslitt følelsesmessig og får helt vondt av å tenke på det" hehe
Men når man tenker tilbake nå var det en utrolig fin og innholdsrik dag som kommer til å bli husket..

Båten vår og masse masse tåke!


Bursdagsbarnene med kake og gaver. 
Jeg hadde laget album til Henriette med bilder av vår tid sammen i Hoi An. Det ble hun veldig glad for


Busstur hjem. Slitne folk. Og litt trangt kanskje...


Tilslutt kom vi fram!



Da det ikke ble noen Halong Bay tur hang vi bare rundt i Hanoi's gater.
Kikka, shoppa, spiste, satt, skravla, lo, kjørte taxi, fikk massage og var nysgjerrige.
Og itte minst så fikk vi tatt oss en fest eller to....


Gjensynsgleden var stor!!




Playing beerpong!!


St. Josephs Cathedral


Utsikt over Hoan Kiem Lake i gamlebyen


Fargerike Hanoi og fargerike Chris!


Café og pizza dagen derpå!


Typiske gateselgere


Kjempefin maleributikk. Jeg kjøpte med et stort maleri og Chris ble helt facsinert av butikken


Trafikken i Hanoi er noe for seg selv, og kan være en utfordring for alle og enhver...


Tryslinger i Hoi An gater er ikke bare bare... Men denna jenta har vært med en vinternatt før ho!


Nå er vi tilbake til hverdagen i Hoi An! Vi rakk alle sammen akkurat og virkelig få backpacker- og feriefølelsen, før hverdagen tok oss igjen... Det har virkelig vært noen harde dager på skola etter att vi kom att, vi startet jo med dobbel forelsening i stekende varme + gruppemøte første dagen. Puuh!
Jeg er litt lei meg nå, for at jeg ikke skal reise mer enn to uker etter at studiet er ferdig! Det er bare en så herlig følelse å reise rundt, møte folk og være fri :) Men så skal man vel også være glad for at man i det hele tatt kommer seg ut i verden :)

Lørdag kjem Chris til Hoi An! Da skar vi kose øss! 
Bye for now!


mandag 5. mars 2012

The winner takes it all!


Mandag ettermiddag og helga er unnagjort!
Ny uke, nye muligheter og jeg benytter anledningen til å sitte på cafe med en mango-shake og boka 'Theories and Practices of Development' foran meg. Jeg var ikke så flink til å lese forrige uke, så nå er det skjerpings... :) Veldig spennende lesning til imorgen. 'Structuralism, neo- Marxism og Socialism' som teorier innenfor utvikling og økonomisk vekst. Sett spesielt etter 2. verdenskrig og de-koloniseringen..... Dette er teorier vi har jobbet litt med, men ikke har fått noen ordentlig fordypning i, så det blir gøtt å få det på plass...

Som tidligere nevnt var jeg på vinnerlaget. "Yellow team", under 'open day' hvor vi hadde games på stranda. Da vant vi ett grønt plastik reinsdyr som går på skift mellom vinnere og oppgaven med å organisere leker neste gang det skulle være nødvendig.
Men det har også vært flere seiere denne uka.....

Vi har hatt prosjekt- konkurranse om 'Rural Hoi An' hvor min gruppe vant.
Vi har vært på Quiz, hvor vi gjorde det ganske skarpt. Nådde ikke helt til topps, men nesten...
og ikke minst..
Lørdag var det tennis finale i ATP touren i Dubai, med Federer og Murray i finalen. Federer vant selvfølgelig! (Endelig...)

Hele uka som har gått har vi holdt på med et prosjekt: 'Explore the rural sights of Hoi An'. Klassen ble delt opp i 5 grupper, så vi var ca. 13 på hver gruppe. Prosjektet gikk ut på at vi skulle ut og se litt av landsbygda og lokalbefolkningen her i Hoi An. Se hvordan hverdagslivet deres er, hva de jobber med, hvordan de bor, hvordan den enorme turismen som har kommet påvirker dem. Men mest av alt egentlig bare prate med dem og være nysgjerrige. Det var egentlig helt opp til oss hvordan vi ville legge det opp og hva vi ville fokusere på.

'Woman and Vegetables'



Vi valgte å fokusere på 'vegetable village' som ligger på veien ut til studiesenteret. Så vi dro dit og møtte flere av damene som jobber på markene hvor de dyrker grønnsaker som blant annet selges på markedet. Ettersom vi bare møtte damer, og det stort sett bare er damer som jobber med det ble prosjektet vårt hetende: "Woman and Vegetables".
Det var veldig spennende og komme ut og både se og høre om det. Om livene deres på markene og hele prossessen grønnsakene de dyrker gjennomgår. Vi hadde med søte Ny, en av de vietnamesiske jente på studiet vårt, som tolk, da de ikke snakker engelsk. Vi fant en blid, litt eldre dame som invvierte oss inn til henne for en snakk. Hun fortalte om livet sitt:

Hun er 54 år gammel, har ingen mann, bor sammen med sine to sønner (som begge jobber innenfor bygningsbransjen) sin svigerdatter og barnebarnet på 6 mnd. Hun jobber ute på marka hele dagen, hver eneste dag, og dyrker alle mulige slags grønnsaker som hun så selger videre til naboen, som igjen tar det med til markedet hvor det blir solgt. Mellom kl 12 og 2 på dagen har hun pause fra markene, men er tilgjengjeld hjemme i huset og gjør husarbeid. Hun tjener ca 50- 70.000 dong om dagen (som tilsvarer 15- 20 kr). Det er ikke alltid nok, men da får hun økonomisk hjelp av sinde to sønner. Selv har hun ikke gått på skole, men vokset opp sammen med sine foreldre hvor hun hjalp til med det de trengte hjelp til. Hun begynte å dyrke grønnsaker da hun var 20 år gammel, hvor hun også fikk et betalt kurs i hvordn man dyrker grønnsaker. Hun vet ikke hvem som sto for kurset... Tross til lav inntekt har hun vært i stand til å gi begge sine sønner utdannelse opp til videregående, men da måtte de slutte. Det ble for dyrt for henne. Framtiden er ikke noe hun tenker nevneverdig over, livet går bare sin gang.... Men hun vil veldig gjerne være i stand til å gi barnebarnet sitt en god utdannelse, så det kan man vel si at er hennes drøm.......


Dama (som jeg itte husker navnet på) i hagen utenfor huset sitt. 


Intervjuerne i 'Vegetable Village'


Selv om jeg nå har sagt at hun er en litt eldre dame, og "bare" er 54 år gammel, så skal du ikke bli fornærmet mamma. Det er mest fordi hun så ut som hun var minst 70 år gammel. Det er tydelig at hennes harde arbeid og liv har tatt på henne. Men hun var veldig vrennlig og blid, og hadde alltid et smil på lur når vi spurte om noe. Selvom det kanskje var noe hun ikke hadde så lyst til å snakke om.

Vi tok med oss denne samtalen videre og sammenlignet med de andre intervjuene vi hadde gjort, både i 'vegetable village' og på markedet. Vi fant ut hva som var typisk for deres arbeid og hva de hadde til felles. Vi satte sammen dette, en presentasjon av alle damene vi snakket med og bilder til en slags utsilling.  Vi hadde også en muntlig presentasjon om det. Dette resulterte i at vi ble vinnerne av prosjektet og vant en gratis middag sammen :) Vi fikk 19 av til sammen 20 poeng, så nesten full uttelling på både presentasjon, kreativitet, faglig innhold og dybde :) Vi hadde lagt ned et godt stykke arbeid i det, og det var mange verdige konkurrenter så det var stor jubel og brede smil da vinneren ble annonsert!! :)

Konklusjonen vår


Kreativitet på høyt nivå!


Det ferdige produktet, vi er veldig fornøyde!


Selve presentasjonen foregikk også på en mer eller mindre allright måte vil jeg si. Ute på studiesenteret en fredagsettermiddag. Uhøytidligere framføringer, med både sketsjer og skuespill. Drinker og øl i pausen og mulighet for mere drinks og sosialt samvær etterpå.
Dette var vi noen som selvfølgelig benyttet oss av :) Vi ble sittende på stranda og kose oss, noen av oss spilte også volleyball. Noen med høyere alkoholinntak enn andre. (itte meg) Gøy var det! :)

Fra pausen mellom framføringene


Gin & Tonic i pausen er ikke feil...


Chill på stranda


Volleyball for de spreke. Ingenting å si på innsatsen.


Sykkelturen hjem var litt flyvende......


Onsdag er Quiz dagen. Vi har vært der noen uker på rad nå, og har mer eller mindre innvadert stedet. Aussien som er sjefen for quizen så seg nødt til å legge til en egen kategori spesielt for ossfor att vi skulle ha sjanse til å følge med: 'Skandinavia'.  Vi har visst ikke gjort det så skarpt hittil. Men denne gangen var vi klare for å vinne, om ikke annet så vinne over de andre lagene fra kulturstudier. Litt flaut var det da det var et ikke-skandinavisk lag som hadde flest riktig i kategorien 'skandinavia'. Men vi fikk 8 av 10 riktige i kategorien. Vi klarte ikke å svare på hvilket skandinavisk land som var ranket høyest på HDI (Human Development Index) i 2007. Vi svarer selvfølgelig Norge, men det var Island (ups... håper ikke han vet hva vi studerer, så er det litt flaut!) Men det skal sies at siden da har Island, med sin øknomiske krise, rast nedover på listen.
Likevel ble det veldig jevnt, det ble sagt at det aldri hadde vært så jevnt noengang. Vinnerlaget var et ikke-kulturstudier lag på 76 poeng. 2 plassen gikk til et kulturstudier lag på 74 poeng, og vi (dansklaget) kom på 3. plass med 73 poeng. Så det var jevnt og tett og vi gjør det bedre og bedre :) Men skal innrømme at det var surt og tape mot de andre med 1 poeng!
Etterpå ble det litt for mange øl og en sen aften.....


Lørdag var vi på tur til 'My Son' noen gamle ruiner ca 55 km fra Hoi An. Vi leide 'motobikes' og dro avgårde en hel gjeng. Vi sto opp kl 04.30 og dro ut for å se soloppgangen på veien dit, og for å slippe unna de værste turistlassene som kommer dit utover formiddagen. Det ble en veldig fin dag med vind i håret, billig lokal mat og masse sol og varme. Veldig godt å komme litt ut fra Hoi An ihvertfall. Se noe annet og spes komme ut på 'motobiken', det er jo livet! :) Jeg legger ved noen bilder som nok forteller det meste:)

Turist gjengen ready for take- off


Gruppebilde. 
Jeg valgte en annen vinkel enn alle de andre. 

My Son


Mye spennende å ta bilder av....


Nytt gruppebilde



Sjåføren og eksosrypa Henriette!


På vei hjem igjen...


Om kvelden var vi trøtte og kjee etter en lang dag, så vi dro bare ut for å se Ny synge på en bar. Det gjør hun hver kveld for å ha råd til studiet. Hun var kjempeflink og det var utrolig koselig! :) Så gikk vi hjem i seng..

Sangstjerna Ny. Kjempesøt jente og utrolig flink sanger. 




Søndag var en strand dag! Gøtt, første dag på 'Cua Dai Beach', som ligger 5 km unna byen, siden jeg kom. Vi leide solsenger og leste lekser mens vi slikket sol. Sykkelen min har punktert så jeg leide meg en scooter og cruiset litt rundt i ettermiddagssola etterpå. Ble litt kjent i området og så solnedgangen. På kvelden hadde vi Greys aften med jentene :)



Solnedgang og 'motobike'


Og nå er det som sagt ny uke og nye muligheter. Jeg har drukket opp mango- shaken og tar nå fatt på boka og dagens lesing.

Peace out!