maritpaatur.blogspot.com
Min gamle blog hvis noen vil lese, den funker ikke å skrive på lenger, men den er lesbar...

tirsdag 1. mai 2012

One night in Moscow! -og Vietnam 2012




Jepps, da har jeg starta på hjemreisen! Den ble litt lengre enn forventet... Hadde egentlig itte tenkt å skrive noe mer på bloggen, men nå dukket det opp en gylden mulighet, så da slipp dekk itte unna!
Je skulle fly hemmat fra Saigon/HCMC til Moskva og videre derfra til Køben. Planen var att jeg skulle lande på Kastrup kl 21.15 om kvelden, få meg en god natts søvn hos Mads i Valby før det braket løs med 1. Maj i Fælledparken. Men dengang ei, jo 1. Maj feiring blir det, men... Kastrup vart det itte i dag.

Vi kom avsted fra Vietnam ca. 1 time forsinket og tydligvis ennå litt mer. Det endte ihvertfall med att jeg itte rakk det neste flyet. Og jeg var itte alene, vi er en gjeng på 20 pers ca som er stuet inn på hotell. Det var mye frustrasjon og irriterte folk. Meg sjøl inkludert, hvis flyet mitt hadde ventet i 5 min hadde jeg rukki det, jaja... Så da ble det en natt i Moskva, ettersom det ikke gikk noen flere fly før imorgen tidlig.. Men vi tenkte at vi får da hotell, god mat og en god natts søvn... Meeeeen, det var itte helt som vi hadde tenkt. Hotellet er fint nok det, men ettersom vi itte har visum må vi holde oss innenfor en spesiell sone, som strekker seg fra rommet vårt og til restaurant området, kun for oss. Det er sikkerhetsvakter som passer på oss, digre russere med strengt blikk og walkie talkie.. Her nytter det ikke å prøve å rømme! Ved midnattstider fikk vi endelig servert mat, den var ikke mye å skryte av. Dagens rester (?) i mikrobølgeovnen... Pasta med sjømat av forskjellige varianter, ja det kunne vært godt. Men det var det ikke.. Det lukta også helt forferdelig! Sitat fra bordet: "Even the fish markets in Vietnam smells better" og for dere som har lukta det så vet dere at der lukter ikke så godt...
Til gjengjeld er sengene gode, så nå gleder jeg meg til å våkne opp til en ny dag imorgen. Hvor jeg forhåpentligvis skal tilbringe det meste av dagen i KBH<3

De siste par dagene har jeg tilbragt i Saigon sammen med folk fra studiet. Det var en lang busstur dit, som endte med å "bare" være 2 1/2 timer forsinket, så det ble 25 timer tilsammen på bussen. Da var det godt å komme fram! Dagene gikk med til god mat, øl, marked, museum, uteliv, sisha, gin & tonic, motobike i Saigons gater, gåturer, jakt etter libanesisk mat og litt shopping. Noen fine dager ble det! :) Elsker byen mer og mer for hver gang jeg er der! Det er definitivt en by jeg skal tilbake til! Den er så full av liv og farger og folk og biler og motobikes og lyder og selgere og høye bygninger og små gatekjøkkener og itte minst billig øl :)

Jeg og Bassel satt på røde plastikkstoler og drakk øl og gin & tonic og kikka på folk som gikk forbi en hel kveld! (Tror seriøst vi satt der i 5 timer) Vi hadde når regnskapets time kommet drukket fire øl og ti gin & tonic tilsammen. Det ble 30 kroner på hver.. Da er det lov, selv om man er blakk :)

Ellers er det faktisk litt vemodig og trist når jeg tenker over att denne epoken er over. Jeg ha forlatt Hoi An, Vietnam og alle de fantastiske folkene som har formet mitt opphold på alle mulige måter. Mange ser jeg igjen i kbh eller i norge i nærmeste framtid, men det er også mange jeg ikke kommer til å se med det første, og der gjelder spesielt Vietnameserne jeg har blitt kjent med. Trist men sant. Men det er da man skal være glad for at man har blitt kjent og man skal være glad for den tiden man fikk sammen. Og kanskje - en vakker dag, så sees man igjen :)

Det har vært tre innholdsrike måneder på alle måter jeg har lært masse faglig på flere områder. Jeg har blitt klokere, men kanskje også mer forvirret over hvordan verden henger sammen og hvordan den fungerer. Det virker som en håpløs oppgave vi alle står foran, for å gjøre verden et bedre sted for flest mulig. Det er så mange ulike meninger og teorier om hvordan det skal gjøres. Men vi kan alle gjøre det vi er i stand til. Og man kan starte i det små.... Man kan ikke starte med å redde hele verden, men noe kan man alltid gjøre :)
Bortsett fra det faglige har jeg også lært masse på det personlige og sosiale plan, som man alltid gjør når man er ute og reiser, ser nye ting, nye kulturer og møter nye mennesker. Det er godt å vite at selvom man blir gamlere slutter man aldri å utvikle seg og å lære seg selv bedre å kjenne... Det er interessant!
Jeg har lært masse om Vietnam. Om Vienams historie, om hverdagslivene til Vietnamesere, og om hva som egentlig skjer i Vietnam under overflaten..... Og jeg kan prate (altfor lite!!) Vietnamesisk.


Jeg har møtt så mange fantastiske folk! 
Takk for at dere har gjort mine tre måneder i Vietnam til noe helt spesielt ;)


Itte minst min vakre roomie Henriette! ;) Takk for nesten 3 mnd på samme rom og en delt hverdag!
Danskgjengen vår! Pernille, Tess, Signe, Katrine og Bo!! ;)
Dere har gjort hver dag til en fest! :) og ennå litt til...
-og resten av danskgjengen!
Kristoffer (og Kristian) mange morsomme stunder med øl, allsang og tennis! 340<3
Nyyy, fine Ny <3 og Queenie og resten av gjengen på Hai Yen! :)
Takk til hip hop gruppa mi, det var en berg og dalbane, men det var så spennende og lærerrikt!! Det ble et bra resultat -og straks får vi karakter!
Takk til Before & Now, Why Not, Sun Bar, Three Dragons og Quiz, Dive Bar, Eden Karaoke, Cafe 43, Mermaid og Treat!
Haaaaanoi gjengen, det var vælas tur med vælas folk og vælas opplevelser! ;)
Saigon og Kiki, like kule er dere begge to!
Seminar ledere, Mr. Vinh og studiesenteret, oppholdet hadde ikke vært det samme uten dere!
MIn kjære Chris som jeg møtte igjen og igjen... Det var så koselig!

Sist men ikke minst takk til Fresh beer, Larue, 333 og Saigon! Uten dere hadde ikke jeg vært meg!


Avslutter bloggen med mine fovoritt øyeblikk sammen med mine favorittmennesker!!!


Marit og Henriettes jomfrudager :)


Velkomstfesten med danskgjengen


Karaoke med jentene


Fotballkamp i Da Nang


Tennis med Kristoffer


Fieldtrip med elvebadin og kos


Vinnerne av lekene på stranda


Cafe og Sisha med godjentene


Quiznight og øl med artige folk :)


Volleyball i ettermiddagssola


Motobike til My Son med ekssrypa på slep 


Utkledningsfest og Kristian som dame 


Fest med jentene mine :) :)


Verdens beste langhelg!!! ØL og morro og fine folk ;)


Saigontur med Kiki!


Overraskelseskake på bursdagen! :)


Gode venner på gebursen sin!


Avslutningsfest med tullegutter!


Øl og fest med Kristian


Cham Island gjengen 


Roomies i paradis


Siste fest med gjengen!!!!











torsdag 26. april 2012

Chillin'n'Chammin

Dette blir nok et av de aller siset innleggene fra turen! -om ikke det aller siste!
Jeg har tatt meg 3 dagers ferie fra verden og reist til Paradis- Cham Island!

Det er en ganske øde øy, som består av en liten fiske landsby, og mange små øde strender rundt omkring. Det er relativt få turister som skaper en helt annen stemning enn de fleste andre steder.
Jeg dro avgårde med lokalbåten, hvor de self skulle ha en ganske så kraftig overpris, jeg fikk forhandlet meg fram til en sum som er litt mere enn de lokale, men når jeg snakket med de få andre turistene jeg møtte, så hadde de betalt fire ganger så mye, så fornøyd med den :)
Øya har nesten helt for nylig blitt åpnet av militære etter å ha vært stengt av ukjente årsaker. Det er derfor en meget enkel øy på alel måter. Ingen snakker engelsk, strømmen er bare slått på mellom kl åtte og ti på kvelden, de har ingen biler og de aller fleste lever av fiske. Ganske undeveloped. Men om 5- 10 år, da kommer turistene til å strømme til! -Men man våkner kl 5 om morgenen av en høytaler som uler og en mannsstemme som snakker og synger til kl er ca 7, og det høres over HELE landsbyen. Så da er det bare på tide å våkne! Kan man gjette på at det er kommunistenes morgen-propaganda til folket....?

Den ene dagen var det fishing-festival i byen, med fisk og båt race og masse iherdig publikum!! Det var film-team på plass og masse folk. Det startet kl halv åtte om morgenen, med skrik skrål og level. Tre timer senere var der ferdig og da var det helt dødt...

Jeg bodde på et lite guesthouse, hjemme hos en familie, som har to rom de leier ut til sånne som meg.. De var kjempehyggelige, men kunne ikke snakke et ord engelsk! Man komme langt med kroppsspråk, hånbevegelser og vennlige smil. De laget kjempegod mat til meg hver dag. Da det ikke er så mye å gjøre annet en å være på stranda var jeg også litt sammen med familien, se på tv sammen og bare nyte stillheten som er når mennesker bare er sammen uten og snakke :)
Vi prøvde også å lære hverandre litt språk. Jeg lærte litt Vietnamesisk og de prøvde å lære litt engelsk.. :) Veldig hyggelig! Det er nore helt annet å bo hjemme hos en familie enn å bo på hotell, man får et helt annet innblikk i hvem de er, hvordan de lever og deres verdier. Og de er så gjestfrie, hyggelige og nysgjerrige :)

Dagene var bare sol, strand og bading. Jeg var stort sett helt alene på strendene. Gikk ut til litt forskjellige strender, det tok fra 10 min til en halvtime å gå rundt til de forskjellihge. Var også en dag på dykkestranda, hvor alle dykkebåtene kommer inn og spiser lunsj. Der var det en hel haug med amerikanske soldater på ferie, sært! Heldigvis dro de utpå ettermiddagen... Så da var stranda tom igjen! Jeg fikk lest ut en bok på to dager, og jeg har fått brunfarge (tro det eller ei)!
Mest av alt var det bare chill chill chill!

Selvom det ikke var mange turistene der så møtte jeg noen andre unge backpackere.
Første dagen møtte jeg Felix fra Tyskland, og neste dag møtte jeg Chris og Rich fra England. Vi dro ut for å drikke noen øl sammen. Da strømmen blir slått av kl 22 og folk går og legger seg, så stengte også den ene baren samme tidspunkt. Vi bestemte oss derfor for å gå ut til en av strendene. Vi kjøpte med noen øl og gikk til stranda. Vi satte oss ned, drakk øl, prata om livet, kikka på lysene fra fiskebåtene, konstarterte at karlsvogna var opp-ned, tok nattbad og hørte på Bob Marley.
"We're Chammin', I hope you like Chammin' too..."
Det var veldig klisje! -dermed også helt fantastisk og magisk :)

Legger ved noen bilder også denne gang!
Det var bare så fantastisk fint der, så jeg blir nødt til å dele det med dere. Tok selvfølgelig med kamera mitt på stranda, så det har fått for mye sand og har sluttet å fungere. Så da blir det flere mobilbilder...
Dette blir nok de siste strand bildene dere ser fra meg på leeeeeenge... Så enjoy! :)
(ps teksten på bildene blir på engelsk, for inni hodet mitt skjer ting på engelsk når jeg tenker tilbake....)


The beautiful ocean from above


Chillin' in the shadow....


Feets in the sand


The fishing village from above


Vietnamese style fishing boats


A lady and her chickens


The afternoon sun in the village

The view from my room


Writing exam in my bed. The best bed I have slept in for 3 months.


Sunset over Cham


Fish- festival and boat race. 


A lonely fishing boat


Drying fish


Just another hidden beach...


Beach life


Beach style


It's just me and the ocean


Fishing ladies in the afternoon


Sandals in Sunset


Amazing sunset 


7. 30 am, the sun is about to sneak in on the beach


 
The tourist 


I love my tattoo!


Sees snart folkens!!!!


Om to timer venter en 22 timers lang busstur til Saigon! Kontrast!



mandag 23. april 2012

Eksamen og mimring...

Time for en liten update!

Nå er det en uke til hjemreisen min!! Det nærmer seg med stormskritt!
Den siste uka har jeg sittet med eksamen stort sett hver dag. Vekkeklokka har stått på 08:00 nesten hver dag. Noen dager har vært veldig effektive, mens andre har vært knapt så effektive. Men jeg har vært flink synes jeg.. Er nesten ferdig nå! Mangler litt småtterier her og der.. Det er gøtt :)
Imorgen drar jeg ut på Cham Island igjen. Tar noen dager der for meg selv, mens jeg gjør det siste på oppgava. Merker att jeg begynner å bli rastløs her i Hoi An, og det er spesielt vanskelig å ta seg sammen til å gjøre det siste, når det er så mange ting en skulle ha gjort og de siste folka som er igjen her, som man gjerne ville hengt litt mer med og ikke minst mange man skal si farvel til...
Så jeg tenker att et par dager på Cham Island vil være midt i blinken!
-og når jeg blir ferdig med oppgava blir det å chille på stranda, lese bok og nyte siste tid med sol og hav her i Vietnam. Det har ikke blitt særlig mye strandliv på de 3 mnd jeg har vært her, så det blir gøtt! :)
Været har heller ikke helt vært på vår side igjennom oppholdet. Selvom det den siste mnd har vært veldig varmt og godt, så kom det en liten regnskur for et par dager siden... Og når det regner her i Asia, ja da regner det. Det kom helt plutselig og uten forvarsel.. -og regnværet hadde tatt med seg både torden og lyn.. Det slo ned rett nedi gata og tordna sekundet senere....




I og med at jeg drar ut til Cham imorgen er det mange jeg skal si hadet til i kveld, det er faktisk litt trist... Det er liksom de siste som er igjen! De fleste av dem ser jeg på Roskilde så det blir bra! :)
Ekstra trist blir det å skulle si farvel til Henriette, som jo har vært en stor det av oppholdet mitt her i Hoi An. Vi har jo tross alt bodd på rom sammen i snart 3 mnd nå :) Men Henriette skal ut og reise i 1 1/2 mnd til, så det blir gøy for ho :)

Det er ellers ikke så mye a rapportere fra den siste uka, bortsett fra eksamensskriving, og det er jo ikke så spennende. Så da tenkte jeg at jeg ville legge ut litt unpublished bilder fra den siste tiden. Ettersom jeg jo fikk repartert kamera mitt her første uka, har jeg for det meste brukt det.. Men jeg har også brukt mobilen en del, så her kommer noen unpublished mobilbilder fra Hoi An og Vietnam. Så kan jeg mimre og dere kan mimre med meg, på noen av de hendelser jeg har vært med på i Viet!

Øl og pensum er ikke dumt sammen.. 
Ettermiddagsølen mens sola skinner og man leser er nesten den beste..


Vårt fantastisk vakre studiesenter!!


Kommer til å savne dette "kontoret"..


En klassisk Hoi An restaurant, med utsikt..
Dette kommer jeg også til å savne!


Min bedre halvdel gjennom tre måneder..
Kommer definitivt også til å bli savnet!


Hanoi's gater..


Chris, som jeg jo fikk møtt både i Hanoi, Hoi An og Saigon :) Takk for noen fine dager!


Trafikken i Vietnam er et kapittel for seg selv...


Jeg ble 26 år i Saigon! Vi kjøpte verdens beste kanelbolle, og Kiki hadde tatt med flagg til meg! :)
Hurra for meg!!


Fantastiske Mr. Vinh, som igjennom oppholdet har hjulpet oss med alt hva vi har bruk for. Vår alles kjære far i 10 uker. Han har gjort alt fra å fikse visum, fikse internett på hotellet og lage fester.. :)


God stemning på avslutningfesten vår :)


Spise, drikke og ha det gøy, det er noe vi kan!


Danseløver :)


En nydusja Henriette beskuer Kristoffers håpløse pakking. 
Nei, denne kofferten får du ikke lukka... Her må det pakkes om!



Ser de fleste av dere om en liten ukes tid! 
Før det venter som sagt Cham Island og Saigon noen dager. Førs turen går videre til Købenahvn, 1. maj i Fælledparken og gamle gode kjentfolk!
I sommer, altså mai og juni skal jeg forresten jobbe på Folven camping ved Stryn. 
Så kommer jeg til Trysil!
See ya!