Vi har akkurat spist lunsj og maten er en blanding mellom vestlig og vietnamesisk mat! Kjempegodt! :) Kjem nok tell å bli bortskjemt her!
Hvor skal man starte..
Jeg har nå vært her i to dager, og tror nok jeg kommer til å trives her ja :) Det føles som jeg har vært her mye lenger og det er så mange inntrykk og opplevelser som skal fordøyes..
Vi har hatt vår første forelesning idag om Vietnam med en vietnamesisk professor. Spennende! Hver morgen starter vi med et par timers forelsning på Universitetet her, før vi drar ut til studiestedet og spiser lunsj. Det ligger et par km vekk fra byen, ute ved havet. Vi har studiestedet og stranda helt for oss selv, så det er digg :) Legger bare ved noen bilder jeg så kan dere se selv....
Inngangen
Chillout- område :)
Stranda vår :)
Ikke så verst det vel?
Her skal vi etter lunsj ha litt opplegg, vet ikke helt hva det går ut på ennå, men sikkert litt gruppearbeid og ekstra forelesninger osv.. Idag hadde vi fri, så vi satte oss på stranda for å lese leksene våre.. Vi er jo tross alt studenter!
Det er ikke bare bare, vi har fått ett kompendium delt opp i 4 deler, med ca 1800 sider, i tillegg til to bøker. Så det er litt å lese. Ettersom semesteret med undervisning er såpass kort, 10 uker, blir det intensivt og masse å lese og gjøre og selvfølgelig lekser hver dag...
Selve det faglige opplegget virker utrolig bra og jeg gleder meg masse!! Det blir som sagt insensivt og masse å lese og gjøre, i tillegg til at vi jo også skal oppleve Vietnam og Hoi An og være sosiale.. Men det skal vi nok få tid til. Det kommer forskjellige forelsere nesten hver uke fra forskjellige steder i verden. Vi skal ut på masse forskjellige 'field trips' hvor fokuset jo kommer til å være på det som skjer lokalt.. Det blir utrolig gøy å lære mer om emnet og både lærerne våre her og gjesteforeleserne som kommer virker veldig bra! Tror det blir veldig spennende og interessant!
Vi er tilsammen 65 studenter på 'International Development' så vi er nok, for å si det sånn, i tillegg til at det er noen som tar psykologi her også. Det er mange nye folk å forholde seg til å bli kjent med. Har ikke hilst på alle ennå, men har ihvertfall møtt en masse hyggelige folk, det er helt sikkert :)
Vi er mest nordmenn, men også en del danske, noen svenske, tyske og vietnamesiske. Så det er mange nasjoner og mange språk som skal snakkes. Jeg prater jo både norsk, dansk og engelsk i tillegg til at jeg jo skal lære meg vietnamesisk, så det er litt forvirrende noen ganger.. Men det er jo bare gøy :)
Vi er aller mest jenter, og litt få gutter spør du meg.. Mange er også en del yngre enn meg. Men jeg har funnet mange artige og bra folk som jeg henger med! Henger mest med danskene hitil, og Hanna (altså trysil Hanna) og Live og søte Henriette som jeg bor på rom med, og flere... Bra folk!! :)
Jeg bor på hotellet 'Hai Yen' i Hoi An by, det er en liten by med en del gamle franske kolonihus og elva 'Thu Bon' som renner igjennom byen. Det er masse skreddere, både klær og sko, og små hyggelige cafér, restauranter og utesteder her, i tillegg til det lokale markedet. -og som alle andre steder i Vietnam er det masse biler, mopeder og tuting.. Det må man bare venne seg til..
Henriette og rommet vårt
Utsikt fra terrassen.
Poolen vår
Dagene som har gått har vi hatt mest info om all mulig, båttur, bli-kjent-leker og felles middag. Etterpå dro vi ut, drakk noen øl, spilte biljard og kosa oss :)
Idag har vi hatt fri om ettermiddagen, så har fiksa en del ting. Prata med en dude som kanskje kan fikse kamera mitt for et par hundre kroner. Kjøpt sykkel. Kjøpt vietnamesisk SIM kort. Så det er det jeg bruker nå. Tlf nr er: +84 12655864951. Bare å ringe eller sms'e hvis dere vil.. ;)
Ellers er det vel itte så mye annet å fortelle... jo, forresten Facebook er 'banned' så det er litt hipp som happ om det funker ell itte. (Kommunist land a vettu). Nå funker det itte. Men da er det jo bra vi har bloggen. Og når bloggen er eneste kontakt med omverdenen akkurat nå hadde det vært kult med en hilsen fra DEG!
Sånn er det forresten jeg ser ut da, hvis noen har glemt det....
Mangler bare litt sol og fregner nå så blir det bra!
Peace out!