maritpaatur.blogspot.com
Min gamle blog hvis noen vil lese, den funker ikke å skrive på lenger, men den er lesbar...

tirsdag 7. februar 2012

Welcome to Hoi An!

Nå er skuledagen ferdig og jeg ligger bare i hengekøya på studiesenteret  vårt og slapper av og chiller :)
Vi har akkurat spist lunsj og maten er en blanding mellom vestlig og vietnamesisk mat! Kjempegodt! :) Kjem nok tell å bli bortskjemt her!

Hvor skal man starte..
Jeg har nå vært her i to dager, og tror nok jeg kommer til å trives her ja :) Det føles som jeg har vært her mye lenger og det er så mange inntrykk og opplevelser som skal fordøyes..


Vi har hatt vår første forelesning idag om Vietnam med en vietnamesisk professor. Spennende! Hver morgen starter vi med et par timers forelsning på Universitetet her, før vi drar ut til studiestedet og spiser lunsj. Det ligger et par km vekk fra byen, ute ved havet. Vi har studiestedet og stranda helt for oss selv, så det er digg :) Legger bare ved noen bilder jeg så kan dere se selv....

Inngangen



Chillout- område :)





Stranda vår :)



Ikke så verst det vel?
Her skal vi etter lunsj ha litt opplegg, vet ikke helt hva det går ut på ennå, men sikkert litt gruppearbeid og ekstra forelesninger osv.. Idag hadde vi fri, så vi satte oss på stranda for å lese leksene våre.. Vi er jo tross alt studenter! 

Det er ikke bare bare, vi har fått ett kompendium delt opp i 4 deler, med ca 1800 sider, i tillegg til to bøker. Så det er litt å lese. Ettersom semesteret med undervisning er såpass kort, 10 uker, blir det intensivt og masse å lese og gjøre og selvfølgelig lekser hver dag... 
Selve det faglige opplegget virker utrolig bra og jeg gleder meg masse!! Det blir som sagt insensivt og masse å lese og gjøre, i tillegg til at vi jo også skal oppleve Vietnam og Hoi An og være sosiale.. Men det skal vi nok få tid til. Det kommer forskjellige forelsere nesten hver uke fra forskjellige steder i verden. Vi skal ut på masse forskjellige 'field trips' hvor fokuset jo kommer til å være på det som skjer lokalt.. Det blir utrolig gøy å lære mer om emnet og både lærerne våre her og gjesteforeleserne som kommer virker veldig bra! Tror det blir veldig spennende og interessant!

Vi er tilsammen 65 studenter på 'International Development' så vi er nok, for å si det sånn, i tillegg til at det er noen som tar psykologi her også. Det er mange nye folk å forholde seg til å bli kjent med. Har ikke hilst på alle ennå, men har ihvertfall møtt en masse hyggelige folk, det er helt sikkert :)
Vi er mest nordmenn, men også en del danske, noen svenske, tyske og vietnamesiske. Så det er mange nasjoner og mange språk som skal snakkes. Jeg prater jo både norsk, dansk og engelsk i tillegg til at jeg jo skal lære meg vietnamesisk, så det er litt forvirrende noen ganger.. Men det er jo bare gøy :)
Vi er aller mest jenter, og litt få gutter spør du meg.. Mange er også en del yngre enn meg. Men jeg har funnet mange artige og bra folk som jeg henger med! Henger mest med danskene hitil, og Hanna (altså trysil Hanna) og Live og søte Henriette som jeg bor på rom med, og flere... Bra folk!! :)

Jeg bor på hotellet 'Hai Yen' i Hoi An by, det er en liten by med en del gamle franske kolonihus og elva 'Thu Bon' som renner igjennom byen. Det er masse skreddere, både klær og sko, og små hyggelige cafér, restauranter og utesteder her, i tillegg til det lokale markedet. -og som alle andre steder i Vietnam er det masse biler, mopeder og tuting.. Det må man bare venne seg til..



Henriette og rommet vårt


Utsikt fra terrassen.


Poolen vår


Dagene som har gått har vi hatt mest info om all mulig, båttur, bli-kjent-leker og felles middag. Etterpå dro vi ut, drakk noen øl, spilte biljard og kosa oss :)

Idag har vi hatt fri om ettermiddagen, så har fiksa en del ting. Prata med en dude som kanskje kan fikse kamera mitt for et par hundre kroner. Kjøpt sykkel. Kjøpt vietnamesisk SIM kort. Så det er det jeg bruker nå. Tlf nr er: +84 12655864951. Bare å ringe eller sms'e hvis dere vil.. ;)


Ellers er det vel itte så mye annet å fortelle... jo, forresten Facebook er 'banned' så det er litt hipp som happ om det funker ell itte. (Kommunist land a vettu). Nå funker det itte. Men da er det jo bra vi har bloggen. Og når bloggen er eneste kontakt med omverdenen akkurat nå hadde det vært kult med en hilsen fra DEG! 




Sånn er det forresten jeg ser ut da, hvis noen har glemt det.... 
Mangler bare litt sol og fregner nå så blir det bra! 
Peace out!



lørdag 4. februar 2012

Fargerike Hanoi!

Et par dager har gått, og jeg vender straks snuten mot Hoi An, hvor jeg skal bo i 2 1/2 mnd. Det er en 18 timer lang bustur. Såå, det blir gøy da! Gleder meg ihvertfall til jeg er framme!

Jeg har itte gjort så mye de siste par dagene heller egentlig. Veldig gøtt at jeg har vært her før for jeg har sett og gjort det obligatoriske, så nå har jeg kunne tillate meg å bare chille. For å fortsette der jeg slapp forrige gang: Det ble barbeque og det ble øl, og det ble sent. -og jeg var sosial :) Vi var en heng fra hostellet som hang ilag, og dro videre til et større hostel hvor det var livemusikk og masse folk. Der møtte jeg tilfeldigvis ei jente jeg skal studere med i Hoi An, Marte og hennes kompis Wilhelm. Så da hang jeg litt med dem :) Egentlig stenger alle utesteder her kl 12, men hostellet har vel en deal med utestedet vi var på, så det ble sent..... :) Gøy var det!

Det vietamesiske flagget, med den karateristiske gule stjerna finner du overalt. I tillegg til sigden og ljåen, og selvfølgelig deres store helt Ho Chi Minh. Han kjempet tappert for Nord- Vietnam og kommunismen under Vietnamkrigen. Hanoi er en fargerik by, som har alt. Det er masse folk, masse liv, masse mopeder, masse tuting og masse av alt! Det er ikke stille et sekund og det skjer noe hele tiden. Det liker jeg!

Fargrerike gater

Fargerik gateselger

Fargerikt vasketøy

Fargerike blomster



Jeg fant forresten ut av at alle blomster oppsatsene som er satt opp overalt er jo fordi de akkurat har feiret nyttår.  -og det er tydligvis høysesong for bryllup. Det er brudepar over alt med fotografer på slep. Noen er kledd i tradisjonelle vietnamesiske bryllupskjoler, noen har kjoler i alle slags farger og noen hvite som vi er vant til. Vakre er de ihvertfall alle sammen :)
Dere får noen bilder av det idag også.. :)







Jeg lover at dette blir det siste av brudebilder i denne bloggen... :) 


I går kveld tenkte jeg at jeg ikke skulle være sosial, jeg skulle bare opp på rooftopen og ha en burger, også gå og lese og legge meg tidlig. Men jeg er ikke så god til å være usosial, så da jeg møtte to kjempesøte jenter fra Argentina måtte jeg jo sette meg ned og skravle og ta en øl med dem.. Og vi bestemte oss for å gå ut sammen. Men etter en liten stund fikk jeg så vondt i magen att jeg måtte bare gå og legge meg. Det var den sosiale aftenen. hehe. Jeg lå et par timer og sovna og våkna igjen ved tolv- ett tida, og da fikk jeg jo selvfølgelig itte sove igjen. Sovna ved sju tida og skulle oppatt ved ni, så vart itte så mye søvn gitt. Men fikk da spilt litt Wordfeud, en stor takk til Hanna, Mette, Mari og Vibeke som gadd å spilte med meg hele natta :) 

Idag har jeg gått litt rundt og kikka.. igjen.. Prøvde å finne to museer (Museum of revolution og Historic Museum) men fant ingen av dem.. Fikk da gått litt rundt. Spist 'pho' nasjonalretten i Vietnam, det er en slags nuddelsuppe med kjøtt, bønnespirer, koriander, lime, asiatisk basilikum og mint blader. Veldig godt :) 

Jeg satt meg ned på en benk ved sjøen for å lese litt i boka mi. Det var mange som kom bort og ville hilse på, blant annet en hel skokk med kinesiske turister som ville ha bilde av seg selv og meg.  En familiefar og hans tre unger som ville øve seg i engelsk, spesielt gutten på 8 år fikk øvd seg, veldig søt og veldig flink i eneglsk. En mann som bare ville prate litt om løst og fast.. og gjøre business, han kunne kjøre meg hit og dit og selge meg vietnamesiske ordbøker, det måtte jeg ha da jeg skulle bo her så lenge. Jeg takket høftlig nei, "Vely difficult to do business with you" sa han med et smil og gikk. 
De aller fleste er hyggelige og nysgjerrige. Noen smiler og hilser og er litt sjenerte. 


Her bor jeg, Hanoi Backpacker Hostel..

...det er SWAG!


Nå skal jeg straks ta bussen til Hoi An, kan ikke si jeg gleder meg til de neste 18 timene, men det går nok det også som alt annet:)

torsdag 2. februar 2012

Hanoi, endelig..

Je er trygt framme i Hanoi, og turen hit gikk lekende lett! Etter å ha sovet akkurat 0 timer og 0 min på flyet landet jeg i Hanoi kl 08.55 på morgenen, Dårlig timing! Men jeg fikk sett to fimen på flyet. To romantiske komedier av alle ting. "Crazy Stupid Love" og "The Holidays". Den første var faktisk bra, og ganske morsom. Jeg satt for meg selv og lo og gren om enan mens de andre sov..

Da jeg kom fram til flyplassen i Hanoi måtte jeg vente litt på bagasjen før jeg fant en minibus som skulle frakte meg inn til byen. Det var en vietnameser som skulle av ved "the lake" -sjøen og det skulle forsåvidt jeg også, så jeg hoppa av sammen med han. Vi så ingen lake, og der sto vi midt i Hanoi, men trafikken som suste forbi.. Ehh.. men jeg tok fram kartet og vendte det både opp og ned. Da fant jeg til slutt ut av att jeg var to kvartaler unna hotellet mitt og han var tre kvartaler unna sjøen.. Perfekt! :) Tok meg under 5 min og gå! Jeg bor på dorm sammen med 11 anrde, på Hanoi Backpacker Hostel. :)

Da jeg hadde funnet meg tilrette på rommet og i senga fant jeg ut av att jeg var ganske trøtt. Så jeg sovna med det samme... Gårdagen gikk da ikke med til så mye annet enn sove, spise og lese! Men nå har jeg da fått tatt igjen søvnen ihvertfall! ...og selvfølgelig fikk jeg drukket en Bia Ha Noi. Bia betyr øl!

Bia Ha Noi

Idag har jeg heller ikke gjort så mye annet enn å sove, lese, ordne musikk på datan, lese nyheter og vært en liten tur rundt i byen. Det er ganske kaldt her nå, 15 grader og regn. Så jeg kjøpte meg en jakke, som jeg sikkert får bruk for en dag til... Fra og med lørdag er det meldt sol og 25 grader, og det blir bare varmere og varmere framover. Også skal jeg jo snart begi meg sydover til Hoi An.

Hanoi er en by med nesten like mange sykler og  mopeder som innbyggere. Det er trafikk over alt, det er ikke såå vanskelig å komme seg over gata som folk sier. Man må bare satse, og det gjelder om å ha øynene og ørene med seg. Jeg har gått en tur rundt i 'Old Quarter' -gamlebyen. Her er det masse liv! Masse å både se og lukte og ikke minst kjøpe!

Jeg gikk en tur rundt sjøen. Det er litt grått ettersom det regner og er overkyet. Men fordelen med det er att man ikke merker eksosen og den forurensende luften så godt. Midt i turen min rundt sjøen havnet jeg i noe som ligent et bryllup. Masse folk i finstas og pynt og blomster over alt. Kjempefint! -og jeg havna selvfølgelig midt i fotografeningen av brudeparet. Mange stoppet opp og kikket og tok bildet. Inkludert meg. Det var også gjester som ville ha bilder av meg. Han var helfornøyd etter å fått tatt et bilde. "Vely futiful!"Det var også en som mente jeg skulle ta bilde sammen med brudeparet. Det fikk jeg heldigvis avverget! Et utvalg fra mine knips på turen rundt sjøen.

Shoppingsenter

Hoan Kiem Lake

Typisk lokke-turister bod.

Bryllup?

Bryllups Idyll.

Fotosession

Flotte blomster oppsatser overalt. 



Dett var dett for denne gang. Er itte så mye spent å melde om hittil egentlig, men. Tenkte jeg skulle si fra att jeg var framme. Litt usosial er jeg om dagen også. Har itte prata med noen, men er gøtt å bare være litt for seg sjøl også. Blir nok folk rundt meg de neste par månedene, tror jeg.... 
Nå skal jeg opp på "rooftop bar" og få meg litt og spise og drikke. Kanskje være litt sosial. Vi får se. 
Har en bok jeg skal lese ut før jeg begynner på skola også, mangler ca 300 sider. 

Skjer det noe spenndne der du er?