maritpaatur.blogspot.com
Min gamle blog hvis noen vil lese, den funker ikke å skrive på lenger, men den er lesbar...

tirsdag 1. mai 2012

One night in Moscow! -og Vietnam 2012




Jepps, da har jeg starta på hjemreisen! Den ble litt lengre enn forventet... Hadde egentlig itte tenkt å skrive noe mer på bloggen, men nå dukket det opp en gylden mulighet, så da slipp dekk itte unna!
Je skulle fly hemmat fra Saigon/HCMC til Moskva og videre derfra til Køben. Planen var att jeg skulle lande på Kastrup kl 21.15 om kvelden, få meg en god natts søvn hos Mads i Valby før det braket løs med 1. Maj i Fælledparken. Men dengang ei, jo 1. Maj feiring blir det, men... Kastrup vart det itte i dag.

Vi kom avsted fra Vietnam ca. 1 time forsinket og tydligvis ennå litt mer. Det endte ihvertfall med att jeg itte rakk det neste flyet. Og jeg var itte alene, vi er en gjeng på 20 pers ca som er stuet inn på hotell. Det var mye frustrasjon og irriterte folk. Meg sjøl inkludert, hvis flyet mitt hadde ventet i 5 min hadde jeg rukki det, jaja... Så da ble det en natt i Moskva, ettersom det ikke gikk noen flere fly før imorgen tidlig.. Men vi tenkte at vi får da hotell, god mat og en god natts søvn... Meeeeen, det var itte helt som vi hadde tenkt. Hotellet er fint nok det, men ettersom vi itte har visum må vi holde oss innenfor en spesiell sone, som strekker seg fra rommet vårt og til restaurant området, kun for oss. Det er sikkerhetsvakter som passer på oss, digre russere med strengt blikk og walkie talkie.. Her nytter det ikke å prøve å rømme! Ved midnattstider fikk vi endelig servert mat, den var ikke mye å skryte av. Dagens rester (?) i mikrobølgeovnen... Pasta med sjømat av forskjellige varianter, ja det kunne vært godt. Men det var det ikke.. Det lukta også helt forferdelig! Sitat fra bordet: "Even the fish markets in Vietnam smells better" og for dere som har lukta det så vet dere at der lukter ikke så godt...
Til gjengjeld er sengene gode, så nå gleder jeg meg til å våkne opp til en ny dag imorgen. Hvor jeg forhåpentligvis skal tilbringe det meste av dagen i KBH<3

De siste par dagene har jeg tilbragt i Saigon sammen med folk fra studiet. Det var en lang busstur dit, som endte med å "bare" være 2 1/2 timer forsinket, så det ble 25 timer tilsammen på bussen. Da var det godt å komme fram! Dagene gikk med til god mat, øl, marked, museum, uteliv, sisha, gin & tonic, motobike i Saigons gater, gåturer, jakt etter libanesisk mat og litt shopping. Noen fine dager ble det! :) Elsker byen mer og mer for hver gang jeg er der! Det er definitivt en by jeg skal tilbake til! Den er så full av liv og farger og folk og biler og motobikes og lyder og selgere og høye bygninger og små gatekjøkkener og itte minst billig øl :)

Jeg og Bassel satt på røde plastikkstoler og drakk øl og gin & tonic og kikka på folk som gikk forbi en hel kveld! (Tror seriøst vi satt der i 5 timer) Vi hadde når regnskapets time kommet drukket fire øl og ti gin & tonic tilsammen. Det ble 30 kroner på hver.. Da er det lov, selv om man er blakk :)

Ellers er det faktisk litt vemodig og trist når jeg tenker over att denne epoken er over. Jeg ha forlatt Hoi An, Vietnam og alle de fantastiske folkene som har formet mitt opphold på alle mulige måter. Mange ser jeg igjen i kbh eller i norge i nærmeste framtid, men det er også mange jeg ikke kommer til å se med det første, og der gjelder spesielt Vietnameserne jeg har blitt kjent med. Trist men sant. Men det er da man skal være glad for at man har blitt kjent og man skal være glad for den tiden man fikk sammen. Og kanskje - en vakker dag, så sees man igjen :)

Det har vært tre innholdsrike måneder på alle måter jeg har lært masse faglig på flere områder. Jeg har blitt klokere, men kanskje også mer forvirret over hvordan verden henger sammen og hvordan den fungerer. Det virker som en håpløs oppgave vi alle står foran, for å gjøre verden et bedre sted for flest mulig. Det er så mange ulike meninger og teorier om hvordan det skal gjøres. Men vi kan alle gjøre det vi er i stand til. Og man kan starte i det små.... Man kan ikke starte med å redde hele verden, men noe kan man alltid gjøre :)
Bortsett fra det faglige har jeg også lært masse på det personlige og sosiale plan, som man alltid gjør når man er ute og reiser, ser nye ting, nye kulturer og møter nye mennesker. Det er godt å vite at selvom man blir gamlere slutter man aldri å utvikle seg og å lære seg selv bedre å kjenne... Det er interessant!
Jeg har lært masse om Vietnam. Om Vienams historie, om hverdagslivene til Vietnamesere, og om hva som egentlig skjer i Vietnam under overflaten..... Og jeg kan prate (altfor lite!!) Vietnamesisk.


Jeg har møtt så mange fantastiske folk! 
Takk for at dere har gjort mine tre måneder i Vietnam til noe helt spesielt ;)


Itte minst min vakre roomie Henriette! ;) Takk for nesten 3 mnd på samme rom og en delt hverdag!
Danskgjengen vår! Pernille, Tess, Signe, Katrine og Bo!! ;)
Dere har gjort hver dag til en fest! :) og ennå litt til...
-og resten av danskgjengen!
Kristoffer (og Kristian) mange morsomme stunder med øl, allsang og tennis! 340<3
Nyyy, fine Ny <3 og Queenie og resten av gjengen på Hai Yen! :)
Takk til hip hop gruppa mi, det var en berg og dalbane, men det var så spennende og lærerrikt!! Det ble et bra resultat -og straks får vi karakter!
Takk til Before & Now, Why Not, Sun Bar, Three Dragons og Quiz, Dive Bar, Eden Karaoke, Cafe 43, Mermaid og Treat!
Haaaaanoi gjengen, det var vælas tur med vælas folk og vælas opplevelser! ;)
Saigon og Kiki, like kule er dere begge to!
Seminar ledere, Mr. Vinh og studiesenteret, oppholdet hadde ikke vært det samme uten dere!
MIn kjære Chris som jeg møtte igjen og igjen... Det var så koselig!

Sist men ikke minst takk til Fresh beer, Larue, 333 og Saigon! Uten dere hadde ikke jeg vært meg!


Avslutter bloggen med mine fovoritt øyeblikk sammen med mine favorittmennesker!!!


Marit og Henriettes jomfrudager :)


Velkomstfesten med danskgjengen


Karaoke med jentene


Fotballkamp i Da Nang


Tennis med Kristoffer


Fieldtrip med elvebadin og kos


Vinnerne av lekene på stranda


Cafe og Sisha med godjentene


Quiznight og øl med artige folk :)


Volleyball i ettermiddagssola


Motobike til My Son med ekssrypa på slep 


Utkledningsfest og Kristian som dame 


Fest med jentene mine :) :)


Verdens beste langhelg!!! ØL og morro og fine folk ;)


Saigontur med Kiki!


Overraskelseskake på bursdagen! :)


Gode venner på gebursen sin!


Avslutningsfest med tullegutter!


Øl og fest med Kristian


Cham Island gjengen 


Roomies i paradis


Siste fest med gjengen!!!!











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar