Ja, da var dagen kommet, I'm on the road again! Denne gangen går turen til Vietnam! Jeg skal være borte i ca. 3 måneder, og forhåpentligvis få med meg litt kunnskap på veien.. 10 uker studier blir det i Hoi An. En liten sjarmerende by som ligger litt sør for grensen mellom Nord- og Sør Vietnam, ute ved kysten. Jeg skal studere 'International Development' - Internasjonal Utvikling, på engelsk. Tilsammen er vi vel ca 80 elever tror jeg. De fleste fra Norge, men også noen danske, svenske og vietnamesiske studerende. Undervisningen og oppgaveskriviningen foregår på engelsk.
Nå sitter jeg på toget fra Lillehammer til Gardermoen. Jeg har besøkt Wojoud og Fatma, mine fantastiske medsøstre fra Jemen, og selvfølgelig Øystein. De har funnet seg godt tilrette i Lillehammer, mens de venter svar på asylsøknaden fra UDI. Det var kjempehyggelig å få henge litt med dem og spist litt Jemenittisk mat før jeg dro til den fjerne østen..
Flyet mitt går om 3 1/2 time, og jeg gleder meg til å komme opp i luften, der føler jeg meg hjemme... :)
Jeg flyr via Moskva til Hanoi (hovedstaden helt nord i landet), hvor de forresten sier det er kaldt nå, vi får se hvor kaldt det er når jeg kommer fra -14 i Lillehammer, der blir jeg nok et par dager før jeg drar videre sørover. Skola starter Mandag, så fram til da skal jeg bare chille litt rundt.... :)
Akkurat nå er jeg veldig spent, og jeg gleder meg masse!! Til å møte alle folka og høre mer om studiet. Jeg gleder meg faktisk aller mest til å studere; lese, lære og skrive! Jeg er så klar for ny og interessant viten! Vi skrev en oppgave før vi dro, som jeg synes jeg har brukt laaaaang tid på. Merker att det er lenge siden jeg har studert 'på ordentlig' men satser på at jeg fort kommer inn i det igjen... Håper da ihvertfall det! Jeg gleder meg også masse til å bli ennå bedre kjent med Vietnam, deres kultur og historie, og ikke minst møte den alminnelige Vietnameser og ungdommen.
Jeg vet ikke om det blir så mye spennende som skjer og så mye å rapportere om hjem, jeg skal jo oppholde meg på samme sted, med de samme folka og mest studere. Men det er flere som har etterlyst blog, så da får jeg skrive så lenge jeg synes det er gøy også får dere som har lyst til å lese, lese... Kan hende det blir kjedelig, men... Unsett er det alltid gøy selv om lese senere.. :)
Jeg har ikke noe kamera (det har jeg sjølsagt mistet..) men har med mobilen, så satser på å legge ut noen bilder i ny og ne.. Dere er hjertelig velkomne til å legge igjen en liten kommentar og fortelle meg om livet hjemme eller der dere måtte befinne dere, både om viktige og uviktige hendelser.. Hverdagen er mer spennende for andre enn man selv tror! Jeg liker toveiskommunikasjon bedre en enveiskommunikasjon..
Kos dekk der dekk er, så skal jeg gjøre det samme der hvor jeg er :)
Jeg avslutter med et lite Vietnam- kart så dere kan se og følge med. Kartet fant jeg på internett, og det som er morsomt er att de stedene som er markert på kartet er de stedene jeg har vært fra før, så da syntes jeg det passet bra...

Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar