maritpaatur.blogspot.com
Min gamle blog hvis noen vil lese, den funker ikke å skrive på lenger, men den er lesbar...

mandag 5. mars 2012

The winner takes it all!


Mandag ettermiddag og helga er unnagjort!
Ny uke, nye muligheter og jeg benytter anledningen til å sitte på cafe med en mango-shake og boka 'Theories and Practices of Development' foran meg. Jeg var ikke så flink til å lese forrige uke, så nå er det skjerpings... :) Veldig spennende lesning til imorgen. 'Structuralism, neo- Marxism og Socialism' som teorier innenfor utvikling og økonomisk vekst. Sett spesielt etter 2. verdenskrig og de-koloniseringen..... Dette er teorier vi har jobbet litt med, men ikke har fått noen ordentlig fordypning i, så det blir gøtt å få det på plass...

Som tidligere nevnt var jeg på vinnerlaget. "Yellow team", under 'open day' hvor vi hadde games på stranda. Da vant vi ett grønt plastik reinsdyr som går på skift mellom vinnere og oppgaven med å organisere leker neste gang det skulle være nødvendig.
Men det har også vært flere seiere denne uka.....

Vi har hatt prosjekt- konkurranse om 'Rural Hoi An' hvor min gruppe vant.
Vi har vært på Quiz, hvor vi gjorde det ganske skarpt. Nådde ikke helt til topps, men nesten...
og ikke minst..
Lørdag var det tennis finale i ATP touren i Dubai, med Federer og Murray i finalen. Federer vant selvfølgelig! (Endelig...)

Hele uka som har gått har vi holdt på med et prosjekt: 'Explore the rural sights of Hoi An'. Klassen ble delt opp i 5 grupper, så vi var ca. 13 på hver gruppe. Prosjektet gikk ut på at vi skulle ut og se litt av landsbygda og lokalbefolkningen her i Hoi An. Se hvordan hverdagslivet deres er, hva de jobber med, hvordan de bor, hvordan den enorme turismen som har kommet påvirker dem. Men mest av alt egentlig bare prate med dem og være nysgjerrige. Det var egentlig helt opp til oss hvordan vi ville legge det opp og hva vi ville fokusere på.

'Woman and Vegetables'



Vi valgte å fokusere på 'vegetable village' som ligger på veien ut til studiesenteret. Så vi dro dit og møtte flere av damene som jobber på markene hvor de dyrker grønnsaker som blant annet selges på markedet. Ettersom vi bare møtte damer, og det stort sett bare er damer som jobber med det ble prosjektet vårt hetende: "Woman and Vegetables".
Det var veldig spennende og komme ut og både se og høre om det. Om livene deres på markene og hele prossessen grønnsakene de dyrker gjennomgår. Vi hadde med søte Ny, en av de vietnamesiske jente på studiet vårt, som tolk, da de ikke snakker engelsk. Vi fant en blid, litt eldre dame som invvierte oss inn til henne for en snakk. Hun fortalte om livet sitt:

Hun er 54 år gammel, har ingen mann, bor sammen med sine to sønner (som begge jobber innenfor bygningsbransjen) sin svigerdatter og barnebarnet på 6 mnd. Hun jobber ute på marka hele dagen, hver eneste dag, og dyrker alle mulige slags grønnsaker som hun så selger videre til naboen, som igjen tar det med til markedet hvor det blir solgt. Mellom kl 12 og 2 på dagen har hun pause fra markene, men er tilgjengjeld hjemme i huset og gjør husarbeid. Hun tjener ca 50- 70.000 dong om dagen (som tilsvarer 15- 20 kr). Det er ikke alltid nok, men da får hun økonomisk hjelp av sinde to sønner. Selv har hun ikke gått på skole, men vokset opp sammen med sine foreldre hvor hun hjalp til med det de trengte hjelp til. Hun begynte å dyrke grønnsaker da hun var 20 år gammel, hvor hun også fikk et betalt kurs i hvordn man dyrker grønnsaker. Hun vet ikke hvem som sto for kurset... Tross til lav inntekt har hun vært i stand til å gi begge sine sønner utdannelse opp til videregående, men da måtte de slutte. Det ble for dyrt for henne. Framtiden er ikke noe hun tenker nevneverdig over, livet går bare sin gang.... Men hun vil veldig gjerne være i stand til å gi barnebarnet sitt en god utdannelse, så det kan man vel si at er hennes drøm.......


Dama (som jeg itte husker navnet på) i hagen utenfor huset sitt. 


Intervjuerne i 'Vegetable Village'


Selv om jeg nå har sagt at hun er en litt eldre dame, og "bare" er 54 år gammel, så skal du ikke bli fornærmet mamma. Det er mest fordi hun så ut som hun var minst 70 år gammel. Det er tydelig at hennes harde arbeid og liv har tatt på henne. Men hun var veldig vrennlig og blid, og hadde alltid et smil på lur når vi spurte om noe. Selvom det kanskje var noe hun ikke hadde så lyst til å snakke om.

Vi tok med oss denne samtalen videre og sammenlignet med de andre intervjuene vi hadde gjort, både i 'vegetable village' og på markedet. Vi fant ut hva som var typisk for deres arbeid og hva de hadde til felles. Vi satte sammen dette, en presentasjon av alle damene vi snakket med og bilder til en slags utsilling.  Vi hadde også en muntlig presentasjon om det. Dette resulterte i at vi ble vinnerne av prosjektet og vant en gratis middag sammen :) Vi fikk 19 av til sammen 20 poeng, så nesten full uttelling på både presentasjon, kreativitet, faglig innhold og dybde :) Vi hadde lagt ned et godt stykke arbeid i det, og det var mange verdige konkurrenter så det var stor jubel og brede smil da vinneren ble annonsert!! :)

Konklusjonen vår


Kreativitet på høyt nivå!


Det ferdige produktet, vi er veldig fornøyde!


Selve presentasjonen foregikk også på en mer eller mindre allright måte vil jeg si. Ute på studiesenteret en fredagsettermiddag. Uhøytidligere framføringer, med både sketsjer og skuespill. Drinker og øl i pausen og mulighet for mere drinks og sosialt samvær etterpå.
Dette var vi noen som selvfølgelig benyttet oss av :) Vi ble sittende på stranda og kose oss, noen av oss spilte også volleyball. Noen med høyere alkoholinntak enn andre. (itte meg) Gøy var det! :)

Fra pausen mellom framføringene


Gin & Tonic i pausen er ikke feil...


Chill på stranda


Volleyball for de spreke. Ingenting å si på innsatsen.


Sykkelturen hjem var litt flyvende......


Onsdag er Quiz dagen. Vi har vært der noen uker på rad nå, og har mer eller mindre innvadert stedet. Aussien som er sjefen for quizen så seg nødt til å legge til en egen kategori spesielt for ossfor att vi skulle ha sjanse til å følge med: 'Skandinavia'.  Vi har visst ikke gjort det så skarpt hittil. Men denne gangen var vi klare for å vinne, om ikke annet så vinne over de andre lagene fra kulturstudier. Litt flaut var det da det var et ikke-skandinavisk lag som hadde flest riktig i kategorien 'skandinavia'. Men vi fikk 8 av 10 riktige i kategorien. Vi klarte ikke å svare på hvilket skandinavisk land som var ranket høyest på HDI (Human Development Index) i 2007. Vi svarer selvfølgelig Norge, men det var Island (ups... håper ikke han vet hva vi studerer, så er det litt flaut!) Men det skal sies at siden da har Island, med sin øknomiske krise, rast nedover på listen.
Likevel ble det veldig jevnt, det ble sagt at det aldri hadde vært så jevnt noengang. Vinnerlaget var et ikke-kulturstudier lag på 76 poeng. 2 plassen gikk til et kulturstudier lag på 74 poeng, og vi (dansklaget) kom på 3. plass med 73 poeng. Så det var jevnt og tett og vi gjør det bedre og bedre :) Men skal innrømme at det var surt og tape mot de andre med 1 poeng!
Etterpå ble det litt for mange øl og en sen aften.....


Lørdag var vi på tur til 'My Son' noen gamle ruiner ca 55 km fra Hoi An. Vi leide 'motobikes' og dro avgårde en hel gjeng. Vi sto opp kl 04.30 og dro ut for å se soloppgangen på veien dit, og for å slippe unna de værste turistlassene som kommer dit utover formiddagen. Det ble en veldig fin dag med vind i håret, billig lokal mat og masse sol og varme. Veldig godt å komme litt ut fra Hoi An ihvertfall. Se noe annet og spes komme ut på 'motobiken', det er jo livet! :) Jeg legger ved noen bilder som nok forteller det meste:)

Turist gjengen ready for take- off


Gruppebilde. 
Jeg valgte en annen vinkel enn alle de andre. 

My Son


Mye spennende å ta bilder av....


Nytt gruppebilde



Sjåføren og eksosrypa Henriette!


På vei hjem igjen...


Om kvelden var vi trøtte og kjee etter en lang dag, så vi dro bare ut for å se Ny synge på en bar. Det gjør hun hver kveld for å ha råd til studiet. Hun var kjempeflink og det var utrolig koselig! :) Så gikk vi hjem i seng..

Sangstjerna Ny. Kjempesøt jente og utrolig flink sanger. 




Søndag var en strand dag! Gøtt, første dag på 'Cua Dai Beach', som ligger 5 km unna byen, siden jeg kom. Vi leide solsenger og leste lekser mens vi slikket sol. Sykkelen min har punktert så jeg leide meg en scooter og cruiset litt rundt i ettermiddagssola etterpå. Ble litt kjent i området og så solnedgangen. På kvelden hadde vi Greys aften med jentene :)



Solnedgang og 'motobike'


Og nå er det som sagt ny uke og nye muligheter. Jeg har drukket opp mango- shaken og tar nå fatt på boka og dagens lesing.

Peace out!

2 kommentarer:

  1. Åh Marit, det høres ut som du koser deg utrolig mye!:) så kult!:) skulle ønske vi kunne leie motorbikes her og! eller vi kan jo det, men jeg tror ikke det hadde vært så lurt..
    prosjektet høres kjempe spennende ut!:) gratulerer med alle 1. plassene, og tredjeplassen på quiskvelden!;)
    ha det så kul!:)

    SvarSlett
  2. :) :) klem fra mamsen

    SvarSlett