Dette blir nok et av de aller siset innleggene fra turen! -om ikke det aller siste!
Jeg har tatt meg 3 dagers ferie fra verden og reist til Paradis- Cham Island!
Det er en ganske øde øy, som består av en liten fiske landsby, og mange små øde strender rundt omkring. Det er relativt få turister som skaper en helt annen stemning enn de fleste andre steder.
Jeg dro avgårde med lokalbåten, hvor de self skulle ha en ganske så kraftig overpris, jeg fikk forhandlet meg fram til en sum som er litt mere enn de lokale, men når jeg snakket med de få andre turistene jeg møtte, så hadde de betalt fire ganger så mye, så fornøyd med den :)
Øya har nesten helt for nylig blitt åpnet av militære etter å ha vært stengt av ukjente årsaker. Det er derfor en meget enkel øy på alel måter. Ingen snakker engelsk, strømmen er bare slått på mellom kl åtte og ti på kvelden, de har ingen biler og de aller fleste lever av fiske. Ganske undeveloped. Men om 5- 10 år, da kommer turistene til å strømme til! -Men man våkner kl 5 om morgenen av en høytaler som uler og en mannsstemme som snakker og synger til kl er ca 7, og det høres over HELE landsbyen. Så da er det bare på tide å våkne! Kan man gjette på at det er kommunistenes morgen-propaganda til folket....?
Den ene dagen var det fishing-festival i byen, med fisk og båt race og masse iherdig publikum!! Det var film-team på plass og masse folk. Det startet kl halv åtte om morgenen, med skrik skrål og level. Tre timer senere var der ferdig og da var det helt dødt...
Jeg bodde på et lite guesthouse, hjemme hos en familie, som har to rom de leier ut til sånne som meg.. De var kjempehyggelige, men kunne ikke snakke et ord engelsk! Man komme langt med kroppsspråk, hånbevegelser og vennlige smil. De laget kjempegod mat til meg hver dag. Da det ikke er så mye å gjøre annet en å være på stranda var jeg også litt sammen med familien, se på tv sammen og bare nyte stillheten som er når mennesker bare er sammen uten og snakke :)
Vi prøvde også å lære hverandre litt språk. Jeg lærte litt Vietnamesisk og de prøvde å lære litt engelsk.. :) Veldig hyggelig! Det er nore helt annet å bo hjemme hos en familie enn å bo på hotell, man får et helt annet innblikk i hvem de er, hvordan de lever og deres verdier. Og de er så gjestfrie, hyggelige og nysgjerrige :)
Dagene var bare sol, strand og bading. Jeg var stort sett helt alene på strendene. Gikk ut til litt forskjellige strender, det tok fra 10 min til en halvtime å gå rundt til de forskjellihge. Var også en dag på dykkestranda, hvor alle dykkebåtene kommer inn og spiser lunsj. Der var det en hel haug med amerikanske soldater på ferie, sært! Heldigvis dro de utpå ettermiddagen... Så da var stranda tom igjen! Jeg fikk lest ut en bok på to dager, og jeg har fått brunfarge (tro det eller ei)!
Mest av alt var det bare chill chill chill!
Selvom det ikke var mange turistene der så møtte jeg noen andre unge backpackere.
Første dagen møtte jeg Felix fra Tyskland, og neste dag møtte jeg Chris og Rich fra England. Vi dro ut for å drikke noen øl sammen. Da strømmen blir slått av kl 22 og folk går og legger seg, så stengte også den ene baren samme tidspunkt. Vi bestemte oss derfor for å gå ut til en av strendene. Vi kjøpte med noen øl og gikk til stranda. Vi satte oss ned, drakk øl, prata om livet, kikka på lysene fra fiskebåtene, konstarterte at karlsvogna var opp-ned, tok nattbad og hørte på Bob Marley.
"We're Chammin', I hope you like Chammin' too..."
Det var veldig klisje! -dermed også helt fantastisk og magisk :)
Legger ved noen bilder også denne gang!
Det var bare så fantastisk fint der, så jeg blir nødt til å dele det med dere. Tok selvfølgelig med kamera mitt på stranda, så det har fått for mye sand og har sluttet å fungere. Så da blir det flere mobilbilder...
Dette blir nok de siste strand bildene dere ser fra meg på leeeeeenge... Så enjoy! :)
(ps teksten på bildene blir på engelsk, for inni hodet mitt skjer ting på engelsk når jeg tenker tilbake....)
Jeg har tatt meg 3 dagers ferie fra verden og reist til Paradis- Cham Island!
Det er en ganske øde øy, som består av en liten fiske landsby, og mange små øde strender rundt omkring. Det er relativt få turister som skaper en helt annen stemning enn de fleste andre steder.
Jeg dro avgårde med lokalbåten, hvor de self skulle ha en ganske så kraftig overpris, jeg fikk forhandlet meg fram til en sum som er litt mere enn de lokale, men når jeg snakket med de få andre turistene jeg møtte, så hadde de betalt fire ganger så mye, så fornøyd med den :)
Øya har nesten helt for nylig blitt åpnet av militære etter å ha vært stengt av ukjente årsaker. Det er derfor en meget enkel øy på alel måter. Ingen snakker engelsk, strømmen er bare slått på mellom kl åtte og ti på kvelden, de har ingen biler og de aller fleste lever av fiske. Ganske undeveloped. Men om 5- 10 år, da kommer turistene til å strømme til! -Men man våkner kl 5 om morgenen av en høytaler som uler og en mannsstemme som snakker og synger til kl er ca 7, og det høres over HELE landsbyen. Så da er det bare på tide å våkne! Kan man gjette på at det er kommunistenes morgen-propaganda til folket....?
Den ene dagen var det fishing-festival i byen, med fisk og båt race og masse iherdig publikum!! Det var film-team på plass og masse folk. Det startet kl halv åtte om morgenen, med skrik skrål og level. Tre timer senere var der ferdig og da var det helt dødt...
Jeg bodde på et lite guesthouse, hjemme hos en familie, som har to rom de leier ut til sånne som meg.. De var kjempehyggelige, men kunne ikke snakke et ord engelsk! Man komme langt med kroppsspråk, hånbevegelser og vennlige smil. De laget kjempegod mat til meg hver dag. Da det ikke er så mye å gjøre annet en å være på stranda var jeg også litt sammen med familien, se på tv sammen og bare nyte stillheten som er når mennesker bare er sammen uten og snakke :)
Vi prøvde også å lære hverandre litt språk. Jeg lærte litt Vietnamesisk og de prøvde å lære litt engelsk.. :) Veldig hyggelig! Det er nore helt annet å bo hjemme hos en familie enn å bo på hotell, man får et helt annet innblikk i hvem de er, hvordan de lever og deres verdier. Og de er så gjestfrie, hyggelige og nysgjerrige :)
Dagene var bare sol, strand og bading. Jeg var stort sett helt alene på strendene. Gikk ut til litt forskjellige strender, det tok fra 10 min til en halvtime å gå rundt til de forskjellihge. Var også en dag på dykkestranda, hvor alle dykkebåtene kommer inn og spiser lunsj. Der var det en hel haug med amerikanske soldater på ferie, sært! Heldigvis dro de utpå ettermiddagen... Så da var stranda tom igjen! Jeg fikk lest ut en bok på to dager, og jeg har fått brunfarge (tro det eller ei)!
Mest av alt var det bare chill chill chill!
Selvom det ikke var mange turistene der så møtte jeg noen andre unge backpackere.
Første dagen møtte jeg Felix fra Tyskland, og neste dag møtte jeg Chris og Rich fra England. Vi dro ut for å drikke noen øl sammen. Da strømmen blir slått av kl 22 og folk går og legger seg, så stengte også den ene baren samme tidspunkt. Vi bestemte oss derfor for å gå ut til en av strendene. Vi kjøpte med noen øl og gikk til stranda. Vi satte oss ned, drakk øl, prata om livet, kikka på lysene fra fiskebåtene, konstarterte at karlsvogna var opp-ned, tok nattbad og hørte på Bob Marley.
"We're Chammin', I hope you like Chammin' too..."
Det var veldig klisje! -dermed også helt fantastisk og magisk :)
Legger ved noen bilder også denne gang!
Det var bare så fantastisk fint der, så jeg blir nødt til å dele det med dere. Tok selvfølgelig med kamera mitt på stranda, så det har fått for mye sand og har sluttet å fungere. Så da blir det flere mobilbilder...
Dette blir nok de siste strand bildene dere ser fra meg på leeeeeenge... Så enjoy! :)
(ps teksten på bildene blir på engelsk, for inni hodet mitt skjer ting på engelsk når jeg tenker tilbake....)
The beautiful ocean from above
Chillin' in the shadow....
Feets in the sand
The fishing village from above
Vietnamese style fishing boats
A lady and her chickens
The afternoon sun in the village
The view from my room
Writing exam in my bed. The best bed I have slept in for 3 months.
Sunset over Cham
Fish- festival and boat race.
A lonely fishing boat
Drying fish
Just another hidden beach...
Beach life
Beach style
It's just me and the ocean
Fishing ladies in the afternoon
Sandals in Sunset
Amazing sunset
7. 30 am, the sun is about to sneak in on the beach
The tourist
I love my tattoo!
Sees snart folkens!!!!
Om to timer venter en 22 timers lang busstur til Saigon! Kontrast!
Ja det er vel høyst på tide att jeg også kommenterer litt her..som vanlig litt sent ute jeg..hehe men du er vel ikke sjokkert over det.Veldig fin blogg du har gjort, bra skrevet og kjempe fine bilder!!Spennende å lese hva du har drevi med om daga:) Gleder meg veldig til å sjå deg att<3
SvarSlettStor klem fra Cæmelæmen. hehe
Fine bilder :) men du lurer itte mamsen, du er alene ja. Itte lenge før du er her heme att no :) gleder meg mye til å se deg att :) klem fra mamsen
SvarSlett