maritpaatur.blogspot.com
Min gamle blog hvis noen vil lese, den funker ikke å skrive på lenger, men den er lesbar...

lørdag 4. februar 2012

Fargerike Hanoi!

Et par dager har gått, og jeg vender straks snuten mot Hoi An, hvor jeg skal bo i 2 1/2 mnd. Det er en 18 timer lang bustur. Såå, det blir gøy da! Gleder meg ihvertfall til jeg er framme!

Jeg har itte gjort så mye de siste par dagene heller egentlig. Veldig gøtt at jeg har vært her før for jeg har sett og gjort det obligatoriske, så nå har jeg kunne tillate meg å bare chille. For å fortsette der jeg slapp forrige gang: Det ble barbeque og det ble øl, og det ble sent. -og jeg var sosial :) Vi var en heng fra hostellet som hang ilag, og dro videre til et større hostel hvor det var livemusikk og masse folk. Der møtte jeg tilfeldigvis ei jente jeg skal studere med i Hoi An, Marte og hennes kompis Wilhelm. Så da hang jeg litt med dem :) Egentlig stenger alle utesteder her kl 12, men hostellet har vel en deal med utestedet vi var på, så det ble sent..... :) Gøy var det!

Det vietamesiske flagget, med den karateristiske gule stjerna finner du overalt. I tillegg til sigden og ljåen, og selvfølgelig deres store helt Ho Chi Minh. Han kjempet tappert for Nord- Vietnam og kommunismen under Vietnamkrigen. Hanoi er en fargerik by, som har alt. Det er masse folk, masse liv, masse mopeder, masse tuting og masse av alt! Det er ikke stille et sekund og det skjer noe hele tiden. Det liker jeg!

Fargrerike gater

Fargerik gateselger

Fargerikt vasketøy

Fargerike blomster



Jeg fant forresten ut av at alle blomster oppsatsene som er satt opp overalt er jo fordi de akkurat har feiret nyttår.  -og det er tydligvis høysesong for bryllup. Det er brudepar over alt med fotografer på slep. Noen er kledd i tradisjonelle vietnamesiske bryllupskjoler, noen har kjoler i alle slags farger og noen hvite som vi er vant til. Vakre er de ihvertfall alle sammen :)
Dere får noen bilder av det idag også.. :)







Jeg lover at dette blir det siste av brudebilder i denne bloggen... :) 


I går kveld tenkte jeg at jeg ikke skulle være sosial, jeg skulle bare opp på rooftopen og ha en burger, også gå og lese og legge meg tidlig. Men jeg er ikke så god til å være usosial, så da jeg møtte to kjempesøte jenter fra Argentina måtte jeg jo sette meg ned og skravle og ta en øl med dem.. Og vi bestemte oss for å gå ut sammen. Men etter en liten stund fikk jeg så vondt i magen att jeg måtte bare gå og legge meg. Det var den sosiale aftenen. hehe. Jeg lå et par timer og sovna og våkna igjen ved tolv- ett tida, og da fikk jeg jo selvfølgelig itte sove igjen. Sovna ved sju tida og skulle oppatt ved ni, så vart itte så mye søvn gitt. Men fikk da spilt litt Wordfeud, en stor takk til Hanna, Mette, Mari og Vibeke som gadd å spilte med meg hele natta :) 

Idag har jeg gått litt rundt og kikka.. igjen.. Prøvde å finne to museer (Museum of revolution og Historic Museum) men fant ingen av dem.. Fikk da gått litt rundt. Spist 'pho' nasjonalretten i Vietnam, det er en slags nuddelsuppe med kjøtt, bønnespirer, koriander, lime, asiatisk basilikum og mint blader. Veldig godt :) 

Jeg satt meg ned på en benk ved sjøen for å lese litt i boka mi. Det var mange som kom bort og ville hilse på, blant annet en hel skokk med kinesiske turister som ville ha bilde av seg selv og meg.  En familiefar og hans tre unger som ville øve seg i engelsk, spesielt gutten på 8 år fikk øvd seg, veldig søt og veldig flink i eneglsk. En mann som bare ville prate litt om løst og fast.. og gjøre business, han kunne kjøre meg hit og dit og selge meg vietnamesiske ordbøker, det måtte jeg ha da jeg skulle bo her så lenge. Jeg takket høftlig nei, "Vely difficult to do business with you" sa han med et smil og gikk. 
De aller fleste er hyggelige og nysgjerrige. Noen smiler og hilser og er litt sjenerte. 


Her bor jeg, Hanoi Backpacker Hostel..

...det er SWAG!


Nå skal jeg straks ta bussen til Hoi An, kan ikke si jeg gleder meg til de neste 18 timene, men det går nok det også som alt annet:)

1 kommentar:

  1. Høres ut som du har det bra! Er enig med Aud, glad ikke du er bruden, fordi da skulle vi ha vært der;) Veldig fine bilder, moro å se: Forsett å skriv:) kos deg videre. Klem Lillian

    SvarSlett